Løsning af fortøjning
1 Lås op, hægt de store karabinhager af stålringene og lad kæden dumpe i vandet (det ser vildt ud, men det virker)
2 Du kan nu trække båden ind til broen og hægte karabinhagen i den korte kæde til båden
3 Slæb dit grej ombord og start motoren som beskrevet nedenfor
4 Når du er klar så hægter du begge karabinhager af i spidsen
5 Træk dig ud til pælene, hægt karabinhagerne af bagpå og drop dem i vandet. De kan ikke løbe igennem øjerne på pælene.
6 Du må først bruge motoren, når du er godt fri af kæder og pæle.
DER ER IKKE NOGET, DER SKAL SKRUES FRA HINANDEN !
Forberedelse
1 Sænk motoren, hvis den er tippet op. Der er en lille bøjle, der skal trækkes indad.
2 Lås årerne op, så de er klar, hvis der opstår problemer på turen
3 Check at ankeret er bundet fast, så det er klar til brug
Start af motoren
1 Fyld benzin på eller check, at der er fyldt på. Det kan være vanskeligt at se, hvor meget der er i tanken, men tag evt. ”hatten” af, så kan du se det. Ikke overfylde. Brug almindelig, frisk benzin uden olie. Du skal have en tragt eller tud med til påfyldning.
2 Husk at åbne luftskruen på benzindækslet. Ellers ”dør” motoren efter nogle minutter.
3 Check at benzinhanen, der er sort og sidder inde under den forreste del af motoren, peger lige ud mod dig. Den skal man ikke lukke efter brug, men måske er den alligevel blevet lukket.
4 Cheks sikkerhedssplitten. Den skal sidde i klemme under stopknappen, og skal egentlig ikke tages af, men måske har nogen trukket den ud. Den skal på plads for at motoren kan starte.
5. Check at motoren ikke står i gear.
6 Træk chokeren ud og giv halv gas til den røde trekant. Hvis motoren ikke starter efter 10-12 træk, så skub chokeren ind, giv fuld gas og prøv 10-12 træk. Hvis det stadig ikke virker, så prøv uden choker og næsten uden gas. Hvis det heller ikke virker, så start forfra. Når motoren starter, skal den have mere gas, og chokeren skal skubbes langsomt ind.
7 Hvis alt er håbløst, så tag din telefon og book en af de andre både eller tag en tur med årerne. Man fisker bedst, når man ror.
Giv foreningen besked om, at der er et problem, der skal ses på.
Når motoren kører og undervejs
1 Check at der kommer kølevand ud i en stråle bag motoren.
2 Lad motoren varme lidt op inden du sejler ud
3. Når du skal starte en varm motor, så gør følgende: Ingen choke og næsten fuld gas. Træk 7-8 gange. Hvis den ikke starter, så prøv næsten uden gas. Hvis det heller ikke virker, så hold en lang pause, inden næste forsøg. Check at motoren ikke står i gear – så kan den ikke startes. Check at der er benzin på og at luftskruen ikke har lukket sig.
Aflevering af båden.
1 Hvis du har trollet rundt med lav fart, så sejl hjem med fuld gas de sidste minutter.
2 Vip motoren op, ellers kommer der muslinger i kølesystemet
3 Luk luftskruen, men ikke benzinhanen.
Fortøjning
Præcis omvendt af løsgørelsen, altså:
Hægt de bagerste kæder på, når du er på vej ind. (Stop motoren inden du kommer ind mellem pæle og kæder)
Træk dig ind til broen ved hjælp af nogle kæder og sæt begge karabinhager fast i spidsen
Når du har læsset af, så slip den lille kæde, træk de store karabinhager ind, sæt dem i metalringnene og lås et par kæder sammen, så båden ikke kan løsnes uden kode.
Det er vigtigt, at du fortøjer båden præcis som du fandt den.